Problém s ventilátorem - Fiesta 1.3 51kW 2004

1976 - ....
Odpovědět
zdeny21
Příspěvky: 1
Registrován: pon 16. led 2023 5:47:31

Problém s ventilátorem - Fiesta 1.3 51kW 2004

Příspěvek od zdeny21 »

Ahoj kluci,

těžko říct, zda se s tím někdo z vás setkal, já to považuji za dost delikátní problém. Minulý týden jsem zjistil, že u auta mé přítelkyně je termostat po smrti. Na provozní teplotu se za jízdy nemá nárok dostat, není tedy nic snazšího než vyměnit termostat. Abychom si to ověřili, "napíchli" jsme auto na diagnostiku a sledovali vývoj teploty přes ní. Když auto stojí, teplota leze, ale šíleně pomalu. Jak říkám OK, termostat mrtev.

No jo, ale když už jsme to měli takto připojené, chtěli jsme si alespoň vyzkoušet okamžik, kdy spíná sahara. A zde začal mnohem větší problém. Po dlouhém čekání, než se auto ohřeje, jsme se dostali až ke 102°C a sahara se neroztočila. Nastudovali jsme tedy schémata a pokusili se zjistit kámen úrazu.

Podle nich jsme nalezli obě "velké" pojistky v motorovém prostoru, obě relátka (první na řízení motoru a druhé přímo na ventilátor) pod kastlíkem spolujezdce, které ventilátor ovládají (včetně pojistek, které odjišťují každé z nich) a začali měřit a zkoušet. Dle schémat jsme pochopili, že spínání ventilátoru je založeno na ukostření relé pro ventilátor na základě údaje z řídící jednotky. To se samozřejmě simuluje těžko, takže jsme jednoduše vyndali relé, změřili napětí na přívodu kontaktu relé proti kostře auta, napětí na tomto bodě bylo, a tak jsme zkusili pouze drátem propojit kontakt v patici relé a ano - ventilátor se roztočil.

Zkusili jsme si tedy ověřit fuknci relé tak, že sepneme cívku relé "venku" přes baterii a změříme, zda kontakt poté sepne. Po připojení napětí na cívku relé je slyšet, jak kontakt sepne, měřením jsme si to též ověřili. Přičemž chápu, že můžete odporovat, že pod zátěží motoru ventilátoru se proud přes "načaté" relé přenést nedokáže. I tuto možnost jsme se pokusili eliminovat a vyměnili jsme toto relé s relé startéru. Motor po výměně relátek normálně točí, auto chytne, takže problém na samotném relé jsme také vyloučili.

Chtěli jsme si tedy ještě pro jistotu ověřit funkčnost patice pro relé a změřit, v jakém okamžiku se relé přikostří. Jinými slovy měřit, kdy se mezi kladným a záporným pólem cívky na patici relé objeví 12V. Bohužel měření selhalo hned na začátku, protože těch 12V se tam s největší pravděpodobností nějak indukuje, protože tam je stále a ne až po dosažení teploty potřebné pro sepnutí ventilátoru. Divné, ale zdůvodňujeme si to tou indukcí.

Poslední, co by nás mohlo zachránit před nějakým větším zásahem do auta je čidlo teploty. Tam je totiž asi ta největší záhada. I když dvě nezávislé diagnostiky a i teploměr ponořený do expanzní nádobky ukazují postupný nárůst teploty až k bodu varu, teploměr na přístrojové desce zobrazí v 80°C tu "malou" provozní čárku (je to ten nešťastný orientační digitální sloupcový teploměr - ne ten ručičkový) a ani při 100°C se další čárka nezobrazí (jsou tam ještě na tou malou další dvě velké - vy "forďácí to určitě znáte). Samozřejmě ani kontrolka přehřátí se nerozsvítí - ale ta možná svítí až u vyšších teplot.

Hodnoty čidla teploty - cca. 5°C....70kohmů, 100°C....2kohmy.

Čidlo teploty samozřejmě vyměníme s termostatem, ale mám strach, že problém s ventilátorem to nevyřeší. Hrozně nás klame, že údaj na přístrojové desce neodpovídá reálně teplotě motoru a napadají nás i takové sci-fi scénáře, jestli ukostření relé ventilátoru není závislé právě na stejném signálu, který dává údaj pro budík. Pak by bylo logické, že relé nesepne, když teploměr na přístrojovce ukazuje "maximálně" běžnou provozní teplotu.

Omlouvám se za tento sloh, ale chtěl jsem vám to popsat co nejvíce polopaticky. Nesetkal jste se s tím někdo?

A nebo nemáte přístup k nějakým podrobnějším schématům elektroinstalace auta? Vycházíme ze schémat v knize "Jak na to" a tam je právě činnost relé vyřešena údajem, že spínají ukostřením přes řídící jednotku. Ale hlouběji to popsáno není.

Předem děkuji za jakoukoliv reakci a doufám, že nebudu nakonec muset nějak bastlit alternativní teploměr a alternativní čidlo spínání sahary. Po přečtení článku totiž určitě chápete, že mi netrápí nejen nefunkční sahara, ale i to, že řidič ani neví, kdy se auto začne přehřívat. Snažím se věřit, že v řídící jednotce SNAD problém není.

Ještě jednou moc díky za cokoliv. Fiesta 1.3 51kW 2004

Zdeny

Odpovědět